donderdag 12 juni 2008

Boswijk houdt ook wel van een feestje

Terugblik SOP Meeting Amsterdam, 29 mei 2008
tekst: Corné van Mechelen


Deze SOP-avond stond in het teken van de belevingseconomie. Wat is een beleving en wat is een beraking? En hoe pas je dat toe binnen je bedrijf en naar je klanten? Guru op dit vakgebied Albert Boswijk, gaf een kijkje in zijn keuken.

Het waren de 53 treden en 10 straaltjes zweet meer dan waard: een zolder midden in de Jordaan van een paar eeuwen oud: ruimte, balkons, rust en houten balken. Wauw, vroeger werden hier AA-bijeenkomsten gehouden. Nu houden OJ-Storytellers (Joris Hofmans) en HotelCompany.com (Idzard Kwadijk) hier huis, onze gastheren van de avond. Eenmaal boven waren we wel toe aan biertje en trapte om 20.30 uur Albert Boswijk af met zijn eigen kijk op ‘The Experience Economy’.

Meer en meer mensen druppelden binnen. Oude gezichten, nieuwe leden. Iedereen werd even op de foto gezet voor een collage aan ‘de SOP (was)lijn’. Dennis vertegenwoordigde ‘the HUB’ deze avond en Eelco was iets vroeger, want hij kwam helemaal uit Tilburg. Ja ja, SOP goes national!

Ons wachten werd beloond, toen Albert Boswijk zich naar binnensnelde, zich net als zijn trapvoorgangers verwonderde over de locatie en zich van te voren al excuseerde dat hij wat eerder weg moest. De volgende dag zou hij namelijk in Kopenhagen zitten. De beste man reist over heel Europa, o.a. voor lezingen, en nu hadden wij de eer om zijn verhaal te mogen aanhoren voor ‘niks nakkes nada noppes’. Nou ja….niks. Later bleek er toch wel degelijk een ‘immateriële waardetransactie’ tussen hem en Corné te hebben plaats gevonden.

“Jullie investeren tijd in deze avond”, begon Albert. ‘En daar verwachten jullie een betekenisvolle avond voor terug’. Waarde-uitwisseling, en dan anders bedoelt dan ‘value-for-money’, speelt een belangrijke rol in ‘The Experience Economy’. Maar er blijkt toch een wezenlijk verschil te zijn tussen ‘belevenis’ en ‘ervaring’, volgens Albert. De Experience Economy kent een 1e generatie, waar mensen een belevenis ondergaan. Deze is niet persé van hoge emotionele waarde en na afloop is het effect nauwelijks nog merkbaar, laat staan dat men het zich naar verloop van tijd herinnert. Als voorbeeld noemt Albert ‘The Heineken Experience’. Qua entertainment ‘bereik’ je mensen, maar ‘beraak’ je ze ook?

‘Een ervaring’ daarentegen is iets wat je ondergaat, heftig is door zijn vrolijkheid of juist de verdrietige kant die je niet zo maar vergeet. Daarmee is ook gelijk de 2e generatie van ‘The Experience Economy’ geboren. “Eigenlijk zijn we beyond experience economy“, merkte Albert op. Uit een later voorbeeld blijkt ‘authenticiteit’ een belangrijke voorwaarde voor deze tweede generatie. Het moet gebaseerd zijn op puurheid. Albert vertelde hierbij over ID&T’s ‘Sensation White’. “Nu inmiddels wegens overwelvend succes ook georganiseerd in Zuid-Korea en Düsseldorf”, merkte hij op. Als de voormalige organisator van de eerste Sensation niet was verongelukt, dan was dit evenement nooit zo succesvol geworden. Uit sympathie voor de organisator, werden bezoekers twee dagen voor de eerste Sensation gevraagd allemaal in het wit te komen. Zo heeft een heftige gebeurtenis, de DNA- structuur van het evenement zodanig aangepast, dat het een heel andere ‘ervaring’ werd. Of was het toch een ‘belevenis’? De meningen blev
en daarover verdeeld tijdens deze warme zomer SOP-avond.

Feit blijft wel dat organisator ID&T veel geld verdient aan dit evenement. 75 euro voor een kaartje, 75 euro aan drank en eten, de dvd. Om nog maar niet te praten over de kosten voor de aan te schaffen witte kleding… “In tegenstelling tot dit evenement heeft ID&T veel geld verloren aan projecten die ze deden ‘voor het geld’”, merkt Albert op. “Bleven zij bij hun passie, dan maakten ze winst”. Daarmee doelt hij op de authenticiteit als voorwaarde voor succes.

Albert Boswijk (managing director) en zijn team bij ‘The European Centre for the Experience Economy’, brachten 48 ‘touch moments’ voor Senation White in kaart in opdracht van ID&T. Dankzij het framewerk dat hier uit voortkwam, haalde ID&T T-mobile en Heinz als sponsoren binnen. “Maar what the f*** deed die Renault Clio aan het plafond van de laatste Sensation White?”. Met die opmerking, rechte Albert zijn rug en maakte hij, weliswaar authentiek, zijn rol als wetenschapper duidelijk. “Wij meten de impact, maar wat de opdrachtgever er mee doet moeten ze zelf weten”. Albert onderstreepte die opmerking met de term ‘XRP’ als een door hun gebruikte emotionele tegenhanger van het ‘gross rating point’.

Inmiddels waren de voorgenomen 45 minuten uitgegroeid tot een gezellig heen en weer gesprek van 1,5 uur over belevingen, ervaringen én evenementen. Albert houdt ook wel van een feestje en door zijn verlengde aanwezigheid, bewondering voor de locatie en glimmende glimlach, was duidelijk te merken dat hij het naar zijn zin had bij SOP.
En wat zou een avond over ‘beleving’ zijn zonder zelf de beleving te ervaren! Het level van intimiteit, dat doorgaans toch al aardig hoog is op een gemiddelde SOP-bijeenkomst, nam grotere vormen aan toen Albert ons vroeg elkaar te vertellen over twee ervaringen die ons leven een belangrijke richting hebben gegeven. Vervolgens vroeg hij of we drie ervaringen konden opnoemen waar we voor betaald hadden.

Albert wilde het niet bij deze ene ervaring houden. Hij stelde daarom ook voor om eventuele toekomstige vragen met elkaar te delen. Mocht je vragen hebben over deze avond of dit artikel, stuur dat dan naar bestuur@s-o-p.nl. Vragen en antwoorden van Albert zullen vervolgens met alle SOP-leden gedeeld worden.

Informatie voor de lezer

Albert Boswijk, managing director van ‘The European Centre for the Experience Economy’ heeft een boek geschreven ‘Een nieuwe kijk op de Experience Economie’. Deze kun je voor 34,95 euro direct bestellen op
http://www.experience-economy.com/

Aan het einde van zijn lezing heeft Albert de aanwezigen en lezers van dit bericht gevraagd om eens na te denken hoe je onderstaande vragen voor Sensation White zou beantwoorden:
- Wat is de commodity?
- Wat zijn de producten?
- Wat zijn de diensten?
- Wat is de beleving?

Je antwoorden kun je sturen naar
bestuur@s-o-p.nl. Eventuele vervolginformatie over ‘The Experience Economy’ zullen we t.z.t. met alle SOP-leden delen.



En zoals het de SOPavonden siert: gezellig met elkaar en een biertje.

Geen opmerkingen:

 
sinds 12 juni 2008

website statistics